Debutalbum med QFT (Quantum Field Theory)

qft_quantum_field_theory-1.
Mer passande släppdatum för en platta med titeln ”Live In Space” än 4:e maj kan man nog inte hitta. Therion-sångerskan Linnéa Vikströms soloprojekt QFT (Quantum Field Theory) släpper på Star Wars-dagen sitt debutalbum vilket även är Linnéas solodebut.

Du kan beställa plattan på CD och vinyl hos CDON. Om du inte ser länkarna behöver du stänga av din AdBlocker och ladda om sidan.

Som sångerska åt det svenska symfonimetalundret Therion har Linnéa Vikström redan fans över hela världen. När hon nu solodebuterar som QFT (Quantum Field Theory) får vi möta en helt ny sida av den älskade sångerskan.

Big bang, rymdresor, svarta hål, singularitet, aliens, stjärnkollisioner och universums framtida undergång – den internationellt hyllade metalsångerskan Linnéa Vikströms solodebut rymmer allt från nutida forskningsrön till filosofins eviga frågor om början, slutet och livet bortom vår egen planet.

Som sångerska åt det svenska symfonimetalundret Therion har Linnéa Vikström redan fans runt om i världen. När vi nu solodebuterar som QFT (quantum field theory) får vi möta en helt ny sida av den älskade sångerskan. ”Live In Space” är en dynamisk och musikaliskt mångfacetterad temaskiva om universum, där de tio spåren snyggt hålls samman av Linnéas omfångsrika röst och klara vision. Resultatet blir en detaljrik resa genom tid och rum, som inte lämnar någon oberörd – ”Live In Space” är en skiva där både text och musik ger dig enormt mycket att upptäcka.

Tanken på att släppa en solo-EP med vetenskapliga texter och teman om universum och kvantfysik hade funnits där länge. Men då Ömer Akay från Despotz Records såg Linnéa Vikström uppträda på 70000 Tons of Metal där hon jammade med bland andra Erik Peterson och Alex Skolnick från Testament samt Charlie Benante från Anthrax växte projektet till ett helt album. Och längs vägen breddades fokus till att även omfatta mer filosofiska reflektioner om hur allting hänger samman.

Intresset för kvantfysik började med att jag hittade en YouTube-kanal som hade intressanta videos. Därifrån har det byggts på under de senaste 3-4 åren, berättar Linnéa Vikström.
.
qft_quantum_field_theory-2.
”Live In Space” inleds med det oundvikliga – gravitationen vinner till sist över kosmos och universum går under. På det tunga, ödesmättade öppningsspåret ”End Of The Universe” anas influenser från bland andra Black Sabbath.

När jag skrev skivan var det mycket Black Sabbath som spelades hemma och det går nog att höra ganska tydligt på sina ställen, medan vissa låtar bara är hårdrocksdängor rakt av och någon är Van Halen-inspirerad. Jag fick inspiration från alla håll och kanter, säger Linnéa Vikström och avslöjar den kanske mest otippade inspirationskällan på ”Live In Space”.

Albumet är ett hopkok av alla mina influenser och inspirationskällor från hela livet, så du kan även hitta lite Spice Girls om du bara letar.

Skivan knyts vackert ihop, genom att den avslutas med ett insiktsfullt uppvaknande i form av en ömsint cover av Björks ”Joga”.

Under ledning av inspelningsteknikern Lennart Östlund, som under sin långa karriär har jobbat med allt från ABBA till Led Zeppelin, spelades ”Live In Space” in i princip helt live. Tillsammans med musikerna Georg Härnsten Egg (trummor), Jonathan Olsson (bas) och Mano Lewys (gitarr) behövde Linnéa Vikström endast några få tagningar per låt. Att skivan, så när som på körpålägg, spelades in live är inget som hörs. Tvärt om låter ”Live In Space” som resultatet av långa, påkostade studiosessions.

När vi kom in i studion sa Lennart ”Fan vad ni måsta ha repat”, men vi hade faktiskt bara spelat ihop några få gånger. Alla är så otroligt duktiga på sina instrument att det inte behövdes mer än 3-4 tagningar per låt för att verkligen sätta allt. Jag är så trött på att höra band på skiva och tycka att det låter bra, bara för att sen inse att det inte alls är så kompetent då jag ser det live. Då tycker jag att det känns ärligare att spela in live – det ni hör på skivan är det ni kommer att få se på scen sen.
.

qft_quantum_field_theory_live_in_space.
”Live In Space” var nog inte vad du hade väntat dig av Linnéa Viktström. Med då Therion-sångerskan solodebuterar som QFT, med en skiva som har slagits in i Lennart Östlunds härliga vintagesound, spränger hon alla gränser och förväntningar.

De absolut bästa albumen är de som du kan upptäcka och återupptäcka gång på gång. De där helgjutna skivorna som döljer så många detaljer, aspekter och teman att du hela tiden kan hitta något nytt. ”Live In Space” med QFT är just ett sådant album.

QFT består av Linnéa Vikström (sång), Georg Härnsten Egg (trummor), Jonathan Olsson (bas) och Mano Lewys (gitarr).

Låtlista:

End Of The Universe