NewsDesk vecka 31

.
Att döda en festival

Under fredagen besöktes en stadsfestival, Eskilstuna Parkfestival, som tidigare år varit gratis. I år har man dock misslyckats med att säkra sponsorer så det räcker och har därför infört entréavgift. Förvisso ett relativt lågt sådant, men ändå en avgift. Att festivalen har problem är inte svårt att förstå egentligen, de tycks ha en urusel organisation och ansvarig projektledare har ett och annat lära om det här med kommunikation, men det är så mycket mer.

Festivalen har tre sidor att inhämta information från, men inte någonstans nämndes ett ord om att kunna lösa inträde vid entrén. Oavsett var man läste skrevs det endast om förköp hos två lokala återförsäljare samt online. Till saken hör att i mitt sällskap fanns de som inte har möjlighet att köpa biljett via nätet och ingen av oss är boende i Eskilstuna så de lokala köpställena är uteslutna.

För att få svar på den frågan sändes ett mail till den enda adressen som gick att finna i de tre sidorna, en adress som visade sig höra till projektledaren, och i frågan specificerades att det gällde möjlighet att lösa inträde i entrén och att det handlade om fredagen 4/8. Ett mail kom tillbaka inom en kvart utan ens ett hej och endast en länk till köpsidan hos Tickster. Ett nytt mail sändes med meddealnde att det faktiskt inte var svar på frågan och ett nytt mail anlände tillbaka med texten ”Endast förköp 2-dagars. Finns på Quick i Cityhuset.” Fortfarande inte svar på frågan.

Av en händelse noterades att det tydligen skulle vara systemkameraförbud på området i en direkt fråga i diskussionen på evenemangssidan på Facebook, något som inte funnits att läsa någonstans i de tre sidornas information. Detta föranledde mig att återigen maila med en ansökan om ackreditering för att tillåtas medtaga systemkamera och ta bilder för bland annat bloggen. Nu är festivalen över och jag har fortfarande inte fått något svar på den ansökan. Se mer om detta i inlägget ”Senareläggning”. Notera att det tog arrangören hela 10 dagar att svara på frågan på evenemangssidan.
.
ackrediterring_eskilstuna_parkfestival_2017.
Väl på plats på fredagen kommer vi till entrén och där tycks förvirringen vara total över hur man ska göra med endagsbiljetter, tydligen har man inga band till dessa utan bara tvådagarspass. Någon säger att vi inte kommer kunna gå ut och komma in igen, men rimligtvis borde det väl bara vara att visa upp biljetten igen vid ett återvändande om man gått ut för att ta del av den del av festivalen som pågår utanför hägnet?

Till slut på plats vid den mindre scenen där kvällens första artister ska uppträda, vännerna i Rob Farley and The Failers. Sin vana trogen levererar de till fullo trots en urusel ljudtekniker. Hur ljudet är inställt på den här scenen är verkligen under all kritik, det låter inget vidare. Just ljudet har man dock lyckats lite bättre med på den större scenen, men något som noteras senare när andra artister framträder när det inte längre är dagsljus och det gäller båda scenerna är att ljuset är totalt värdelöst. Det var nästan enbart ljus bakom artisterna och lite sidoljus, men inget frontljus över huvud taget. Ta gärna en titt på bilden längst upp i inlägget och se om du kan avgöra vilken artist det är, bättre än så gick det inte att se på den större scenen. Kommentera gärna med ditt förslag på artist.

De vita spotarna som skulle varit på artisterna var istället riktade ut i publiken och bländade. Var det här en av de säkerhetsåtgärder man talat om som skulle motverka övergrepp på kvinnor i publiken? Att man skulle lysa upp den istället för banden så det skulle gå att se om det hände något?
.
eskilstuna_parkfestival_2017_jan_vrbec.
För att återvända till den mindre scenen tog man utrymme i anspråk för vad en artist på plats kallar ”kyrkbänkar” rakt framför scenen, den yta där publik egentligen ska stå. Detta orsakade publiken att bli uppdelad och det blev svårt för banden att få igång åhörarna. Bilden ovan är tagen cirka klockan 21 på lördagen, tack till Jan Vrbec för att jag får ”låna” den, och man undrar var publiken finns. Tydligen är de inte på festivalområdet.

Något annat arrangören uppenbarligen inte fått kläm på är att få flyt i schemat med långa stunder av dödtid, uppemot en timme kunde passera utan ett band som spelade och då hade man som sagt två scener. Det är inte konstigt om publiken tröttnar och går någon annanstans. Noterades gjordes också när Sunset Superstar spelade att man på den andra scenen gjorde soundcheck samtidigt, vilket inte heller är positivt.

Parkfestivalens arrangörer har mycket att lära av andra arrangörer, både när det gäller teknik och planering. Till exempel det här med dödtid, den ska inte alls existera egentligen och om den gör det så ska den vara så kort som möjligt.

När Göteborg Rockfest huserade på Parken, jag har inte haft möjlighet att besöka dem sedan de flyttade in på Sticky Fingers, såg man till att alla band gjort soundcheck innan dörrarna till evenemanget öppnades och man fick minimal dödtid mellan akterna. Det blev bara tillräckligt lång tid mellan banden att man som gäst hann att besöka bekvämlighetsinrättningen, gå utanför och ta ett bloss eller kanske hämta en ny öl i baren.

I Borås arrangerar man varje sommar ett antal utomhusevenemang kallade Sommartorsdagarna. Här, liksom i Eskilstuna, är det inhyrda firmor som sköter tekniken och där fungerar det klockrent med både ljud och ljus. Bilden till höger är från dessa evenemang, närmare bestämt 2012, och så här bra ser man artisten när det finns spotar även framifrån som det borde. Till och med på den gratis festivalen Parkrocken i Katrineholm var ljudet perfekt inställt och här hade man ljudgubbe inlånad från Studiefrämjandet, den var under dagsljus så ljussättning var inget man behövde bekymra sig nämnvärt över.

Jag har själv också varit arrangör, bland annat med Big Bang Rockklubb, och även här gjordes alla soundcheckar före dörrarna öppnade. Där var dödtid ett okänt begrepp, före och mellan akterna stod en DJ för musiken och höll publiken igång. På Big Bang var även något annat helt okänt, nämligen att artisterna skulle vara obetalda. Alla uppträdande band fick såväl gage som reseersättning, mat och övernattning på hotell.

I Eskilstuna däremot har vi fått vetskap om att man inte betalar alla artisterna, ett av de få lokala banden har spelat gratis och det är sannolikt flera band som gjort det. Trummisen i det bandet vi samspråkade med på fredagen om bland annat detta och även den enorma publiken som inte var där på lördagen har på sin egen sida skrivit nedanstående.

”Efter dagen som har varit förstår jag totalt band och musiker som har flyttat i från Eskilstuna, denna en gång Sveriges bästa musik stad. Synd att lokala band och musiker behandlas som andrahandsvaror. Mycket bra musik som har dödats av icke musikaliska personer med för mycket makt.”

”Parkfestivalen idag, runt 21. Japp då åkte kyrkbänkarna fram! Mer parten av Eskilstuna invånarna var utanför. Men sure, vi bokar Vikingarna igen, är ju bara 140.000 kr. Billigt ju…”

En arrangör som inte betalar de akter denne anlitar borde egentligen svartlistas, i synnerhet när den dessutom tar betalt av publiken för att de ska kunna se och höra artisterna. Det är det mycket som arrangören av Eskilstuna Parkfestival behöver rätta till om inte den stadsfestivalen ska gå i graven.

Fotnot: På grund av arrangörens teknikokunnande utgår recensionerna av akterna, det vore inte rättvist mot artisterna att bedöma dem under sådana omständigheter.

Nya singlar under veckan

Ser du inte de länkade albumtitlarna behöver du stänga av din AdBlocker.

Ny singel från Degreed, ”Sugar” från den kommande plattan ”Degreed” som släpps 25:e augusti.

Lysssna på Spotify

Ny singel från Stagman, ”Förlorarnas Parad” från albumet ”Är ni kvar där ute?”.

Lysssna på Spotify

Ny singel från Loaded Guns, ”Bring Us Down” från albumet ”Unstoppable”.

Lysssna på Spotify

Ny singel från Varials, ”Pain Again” från det kommande albumet ”Pain Again”.

Lysssna på Spotify

Ny singel från Dawn of Disease, ”Ascension Gate” från den kommande plattan ”Ascension Gate” som släpps 11:e augusti.

Lysssna på Spotify

Ny singel från Sweet & Lynch, ”Promised Land” från nya albumet ”Unified”.

Lysssna på Spotify

Ny singel från The Creepshow, ”Sticks & Stones” från det kommande albumet ”Death At My Door” som släpps 15:e september.

Lysssna på Spotify

Ny singel från Moonloop, ”Zeal” från albumet ”Devocean”.

Lysssna på Spotify

Ny singel från Hell In The Club, ”The Phantom Punch” från albumet ”See You On The Dark Side”.

Lysssna på Spotify

Ny singel från Dynamite, ”Bring It On” från det kommande albumet ”Big Bang” som släpps 1:a september.

Lysssna på Spotify

Ny singel från Crossfaith, ”Rockstar Steady” från den nya plattan ”Freedom”.

Lysssna på Spotify

Ny singel från Complete Failure, ”I Am The Gun” från kommande albumet ”Crossburner” som släpps 27:e oktober.

Lysssna på Spotify

Ny singel från Eden’s Curse, ”Fallen King” från ominspelade och återutgivna debutalbumet ”Eden’s Curse” som släpps 25:e agugsti.

Lysssna på Spotify

I studion

The Cruel Intentions är i studion och jobbar på nytt material. Det är första livstecknet från bandet sedan mars då de släppte singeln ”Sick Adrenaline”, deras sjätte i ordningen.

Skivsläpp under veckan

Skivtitlarna är direktlänkade till CDON för enklare beställning för den som vill ha sitt eget exemplar av plattorna. Ser du inte de länkade titlarna behöver du stänga av din AdBlocker.

The Quireboys – Leaving Trunk
Accept – The Rise of Chaos
Warbeast – Enter the Arena
Dead Cross – Dead Cross
Exit Eden – Rhapsodies in Black
Marty Friedman – Wall of Sound
Quiet Riot – Road Rage
Kryptonite – Kryptonite
Circus Maximus – Havoc Live in Oslo
Eagles Of Death Metal – I Love You All the Time-Live at the Olympia in Paris
Jane’s Addiction – Alive At Twenty-Five
Dirkschneider – Live-Back to the Roots-Accepted!
Saxon – Solid Book of Rock
Russkaja – Kosmopoliturbo
Venom Inc. – Ave
World Trade – Unify
The Nights – The Nights
Wraith – Revelation
Crossfaith – Freedom
Wage War – Deadweight

Rest in peace

Allt är inte positivt och uppåt i rockvärlden, en del hjältar går förlorade också. Senaste tidens förluster:

29/7   Rustin Luther

Spara

Spara



Inga kommentarer
Kategorier: NewsDesk Taggar:, , , , , ,


Support us at Patreon


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *