Årets matbluff

Nu är det dags att kora fjolårets stora matbluff efter nederländsk förebild och du kan vara delaktig i processen, ett sätt för dig som konsument att vara med och påverka för att få bättre produkter genom att sätta press på producenterna. Het Gouden Windei

Konsumentföreningen Äkta Vara skapar utmärkelsen Årets matbluff. Produkter som lurar konsumenten finns alltjämt på marknaden. Det vill man på Äkta Vara uppmärksamma och med ”priset” Årets Matbluff vill de sätta press på livsmedelstillverkare som under förra året sålde produkter som på något sätt slirat på sanningen, helt enkelt produkter som inte håller vad de lovar.

Vem som helst kan nominera produkter fram till den 20 januari. Bland de nominerade väljer sedan en jury ut ett antal finalister som sedan läsarna av deras nyhetsbrev får rösta fram ”vinnaren” bland, en ”vinnare” som presenteras i slutet av januari.

Läs mer och nominera

Inspirationen kommer från den nederländska konsumentorganisationen FoodWatch som nyligen torkade tranbär från matkedjan Albert Heijn till förra årets mest vilseledande produkt och vinnare av ”Het Gouden Windei”, vilket ungefär betyder ”det ruttna guldägget”. I butiken kallades de ”superfood” samtidigt som innehållet utgjordes av hela 68 procent söt ananassirap och bara 30 procent tranbär. Tillverkaren har nu lovat att förändra receptet.

Mer information om ”Het Gouden Windei” (på engelska).
.
matbluff_2015

Spara



Inga kommentarer
Kategorier: Blandat, Food Court Taggar:,


Support us at Patreon


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *